Kan vi slutte med dette tipspresset nå?!

I 2024 tipset nordmenn for over en milliard kroner, ifølge Stavanger Aftenblad. En milliard! Hvorfor? Fordi vi blir presset til det hver gang vi trekker kortet!
Det starter uskyldig. Du bestiller en kaffe. 49 kroner. Helt greit. Men så kommer terminalen. Store knapper lyser mot deg: Vil du tipse 10 %? 15 %? 20 %? Ikke noe «nei takk»-alternativ. Skal du slippe unna, må du aktivt trykke «Annen sum» og deretter null. Alt mens baristaen ser på deg med et forventningsfullt smil.
Så sitter du der, med din overprisede kaffe og en gnagende følelse av at du er en forferdelig person.
Hvorfor tipser vi egentlig?
La oss være ærlige: Tips er fullstendig unødvendig i Norge. Vi har minstelønn her. Servitører og baristaer tjener penger uten at vi skal måtte gi ekstra. Dette er ikke USA, hvor ansatte lever av driks.
Likevel har det sneket seg inn en idé om at vi – kundene – er ansvarlige for å gi ekstra penger til folk som allerede får lønn. Skal vi begynne å tipse i matbutikken også? Hva med legen? «Flott jobb med den blindtarmsoperasjonen, her er 15 % ekstra!»
Tips skal være en belønning – ikke en tvangstrøye
Det verste er at vi ikke får valget. Tipsing er ikke lenger en frivillig gest for god service. Det er et krav. Terminalen tvinger deg til å ta et valg, og velger du null, føler du deg som verdens største gjerrigknark.
Kjøper vi ikke allerede et produkt til en avtalt pris? Hvorfor skal vi da betale mer?
Nei, det er på tide å si det rett ut: Tipspresset må stoppe! Skal bedrifter ha fornøyde ansatte, får de betale dem skikkelig – uten at kundene må kompensere for dårlige lønnsvilkår.
Så neste gang terminalen prøver å lure deg, trykk «null» med stolthet. Du er ikke gjerrig. Du er bare lei av å bli lurt.