Trange parkeringsplasser

Trange parkeringsplasser
Del:

Parkeringshaller – en prøvelse for både bil og fører

Er det bare meg, eller har parkeringshaller blitt et nødvendig onde? Man skulle tro at de var designet for å gjøre livet enklere for bilister, men i realiteten føles de mer som en felle satt opp av karosseriverksteder. Hvorfor? Fordi parkeringsplassene er så smale at det er nærmest umulig å unngå riper, bulker og frustrasjon hver gang man skal parkere!

Hvorfor skal det være slik? Vi snakker ikke om urimelige krav her, vi ber bare om 15–20 centimeter ekstra bredde på parkeringsplassene. Det ville vært nok til å faktisk få opp døren uten å måtte smyge seg ut som en slangemenneske eller risikere å dulte borti nabobilen. Men nei, i stedet presses vi inn på plasser så trange at selv en bybil ser ut til å slite.

Og hva blir resultatet? Skraper, bulker og dyre reparasjoner. Man prøver så godt man kan å være forsiktig, men til syvende og sist er det nesten umulig å unngå småskader når avstanden mellom bilene er minimal. Det er som om utbyggerne av disse parkeringshallene bevisst ignorerer at bilene faktisk skal brukes av mennesker som trenger plass til å åpne dører, laste ut handleposer og få barn ut av baksetet.

Og hvorfor er det slik? Kanskje er det økonomi. Flere parkeringsplasser betyr mer penger i kassa for eierne av parkeringshusene. Men til hvilken pris? Når vi til slutt må betale i dyre dommer for karosseriskader, virker det nesten som om det er en skjult avtale mellom parkeringsanleggene og bilverkstedene. Skal vi virkelig godta at hver eneste tur til parkeringshuset innebærer en risiko for skader og unødvendige utgifter?

Det er på tide å kreve bedre parkeringsforhold! Vi trenger bredere parkeringslommer, og vi trenger dem nå. La oss gjøre bilparkering til en mindre nervepirrende opplevelse og gi bilene våre den plassen de faktisk trenger. Det burde ikke være for mye å be om!