Kundeklubb – for hvem?
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg begynner å bli temmelig lei av dette maset om kundeklubber og medlemsfordeler. Hver gang jeg handler, enten det er på Rema, Clas Ohlson, Jula, Ikea eller hvor som helst, så får jeg det samme spørsmålet i kassa:
“Er du medlem hos oss?”
Nei, jeg er ikke medlem. Jeg skal bare kjøpe lyspærer, ikke melde meg inn i et lojalitetsprogram.
Men så kommer det alltid med en liten lokkebit:
“Du får gode rabatter som medlem!”
Å ja? Betyr det at varene egentlig er overpriset, og at jeg må melde meg inn for å få den egentlige prisen? Det føles nesten som butikkene har skrudd opp hylleprisene bare for å kunne late som de gir deg en “fordel” når du logger deg inn og deler fødselsdato, e-post, handlemønster og sikkert favorittfarge også.
For det er jo dét dette egentlig handler om: de vil vite alt om deg. Når du handler, hva du handler, hvor ofte du handler, og om du kanskje snart skal trenge flere batterier eller nye sko. Alt for å kunne spamme deg med “personlig tilpassede tilbud”. Takk, men nei takk.
Hva med en butikk der alle får den samme gode prisen, uten å måtte fylle ut skjemaer og godta at de analyserer handlemønsteret mitt som om jeg var en labrotte? Det hadde vært noe.
Og det stopper jo ikke der. Nå har også forsikringsselskaper og andre bedrifter begynt med det samme tullet. Her om dagen oppdaget jeg at forsikringsselskapet mitt tilbyr 25 % rabatt – men bare hvis jeg er medlem av en bestemt forening. Så jeg må altså melde meg inn i et tilfeldig fellesskap for å få en rettferdig pris? Betyr det da at jeg betaler 25 % for mye nå?
Det er nesten så man får lyst til å samle alle medlemskortene i en tykk perm og dra dem frem i kassa, bare for å se hvilket kort som gir mest rabatt på kjøkkenpapir denne uka. Eller kanskje jeg skal starte min egen klubb – “Rabatt for grettne gubber”. Medlemsfordel: Én pris for alle. Ingen app. Ingen e-post. Ingen reklame.
Det hadde faktisk vært et ærlig tilbud.